torsdag 5 augusti 2010

Choklad-cupcakes

Matkvarg är riktigt bra! Jag bakade choklad-cupcakes med matkvarg i onsdags. Blir riktigt bra. Jag gjorde bullar för ett par veckor sedan också med hälften matkvarg hälften mjölk. Det går egentligen att byta ut vätskan helt eller del av med matkvarg i allt man bakar. Det gör fikabröd och matbröd extra saftigt. Ett annat + är att det är laktosfritt. Jag brukar använda kesella när jag gör tex lussekatter men i år ska jag göra med matkvarg. Jag är ett stort fan. Så här blev mina cupcakes och nedan är receptet.


Recept på choklad-cupcakes med matkvarg blir 12 st, gräddas i 225 grader ca 12-14 minuter

3 stora ägg typ frukost ägg alt. 4 små
2,5 dl socker
1 tsk riktigt vaniljsocker
50g smör
1,5 dl matkvarg
3 msk kakao
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100g smält choklad
100g choklad pelets eller hackad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar