söndag 8 augusti 2010

Fredagens saft och sylt resultat

I fredags tog jag fram min saft maja och blandade ihop alla möjliga bär till saft. Jag hade i svarta och rödavinbär, rabarber, blåbär, körsbär och lite hallon och jordgubbar. Familjen godkände resultatet. Det blev 12 liter saft. Vill ni veta hur jag gör se nedan.


Jag gjorde även blåbärssylt, men det blev inte lika mycket. Se nedan för recept.


Så här gör jag saft med min saft maja

Jag blandar bären i majan och var efter det sjunker har jag i fler om det är så att jag ska göra större mängd. Jag har inte i socker i majan så det blir så väldigt svårt att diska den då.
Jag tömmer ur saften i sen stor kastrull eller plåt hink.

Mäter sedan upp saften i en kastrull och har i socker. Jag gör alltid en sats på 4 liter råsaft och 2kg socker åt gången. Det blir 5 liter färdig saft. Detta ska sedan få ett uppkok. Skumma hela tiden. Detta tar inte så lång tid eftersom saften redan är väldigt varm.
Jag kokar upp vatten i vattenkokaren och blandar det med ca 1/2 dl atamon. Häller atamonvattnet i flaskorna och skakar. Går att hälla från en flaska till en annan om man gör mycket.
När flaskorna är klara har jag i 2 tsk atamon i saften och häller sedan saften i de varma flaskorna. Jag häller alltid flaskorna helt fulla, då menar jag helt fulla. För när de har svalnat sjunker saftmängden lite och då blir det perfekt, annars ser det ut som om någon har varit där och nallat. Detta speciellt om man ska ge bort någon flaska. Dagen efter diskar jag flaskorna, eftersom jag alltid slabbar lite. Lycka till!

Lätt blåbärssylt
Denna gången testade jag syltsocker. Kan inte bli lättare. Jag hade 1.5kg blåbär som jag blandade med 750g syltsocker. Detta fick sedan koka i ca 5 minuter. Jag skummade hela tiden. Hade i 1/2 tsk atamon. Sköljde burkarna på samma sätt som med saftflaskorna och hade sedan i den varma sylten. Dagen efter diskade jag burkarna utvändigt och det blev jätte bra. Kanske lite för fast blev lite som en blandning av sylt och marmelad men väldigt lätt.



Jag gjorde även blåbärssaft på samma sätt som blandsaften men då självklart med bara blåbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar