söndag 8 augusti 2010

Salt med citrontimjan

Trots regnet gick jag ut och plockade lite örter. De börjar se lite tråkiga ut nu så jag tänkte först att jag skulle torka lite, men då kom jag på att jag skulle göra örtsalt istället. Etersom jag är kok, eller jag tror det beror på det, så tycker jag inte om för många blandade smaker. Så då blev det salt med citrontimjan bara. Jag torkade timjanen först några timmar under en kupévärmare, mest för att de var så väldigt blöta av allt regn. Sen plockade jag alla blad blev 15 g. Sen tog jag vanligt salt 500 g. Det går självklart använda flingsalt eller grovsalt också men jag tycker att jag personligen har mer användning av det vanliga saltet. Se nedan för tips på vad du kan använda det till.


Sen mixade jag detta i en blender tills alla blad var sönder malda. Så här blev det, härligt ljusgrönt. Om det är så att saltet blir lite klumpigt måste det torka innan det hälls upp på burk.


Citrontimjan salt är en självklar krydda till kyckling och kött. Men även till fetare fisksorter och i marinader. Till ugnsbakade rotfrukter och klyftpotatis passar det också väldigt bra. Lite i potatismoset eller i en rotsaksgratäng. Eller varför inte bara som bordssalt.
Hoppas jag har inspirerat någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar