söndag 24 oktober 2010

Äppelmos i saftmaja

 I år var det ett bra äppelår men det var dock många äpplen som inte blev allt för fina. Men de är helt okej att göra äppelmos på. Jag gör ett passerat ångkokt äppelmos, som alla barn älskar.



Jag bara klyftar äpplena med skal och kärnhus i den övere korgen på min saftmaja. Kokar upp vatten och låter äpplena ångkoka tills de nästan är överkokta.

  
Sen passerar jag äppelmassan och väger den. Sen blandar jag det varma moset med socker och rör tills det löser sig. Jag blandar 1800g mos med 800g socker. Sen brukar jag ha i lite riktigt vaniljsocker också.



Sen är det bara att hälla upp moset på glasburkar som är atamon sköljda eller i plastburkar. Förvara moset i kylen. Det går jätte bra att frysa moset och ta fram lite åt gången. Eftersom det inte innehåller något konserveringsmedel så har det inte så lång hållbarhet.



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar