söndag 24 oktober 2010

Myntasocker




Jag har varit lite dålig på att torkat myntan som växer här på torpet. Så i år så tänkte jag att jag skulle göra lite mynta socker på lite av det. Det blir lättare att hitta användnings områden för det då.



Exempel bara byta ut lite av det vanliga sockert när man bakar, speciellt när man gör något med choklad nästan alla tycker ju om mintchoklad. Ett annat självklart användnings område är ju mojito eller i the. Annars bara med glass och jordgubbar. På filmjölken eller yoghurten passar det också. Eller grillad ananas med lite myntasocker är jätte gott. Något mer som är gott är att ha lite i marinaden på fisk när den ska grillas eller köras i ugnen. Något annt gott med myntasocker gjorde jag för ett tag sedan, hade myntasocker i marinaden till kyckling och serverade det med klyftpotatis och yoghurtsås med gurka, vitlök och mynta.




Nu till hur jag gör själva myntasockret. Det är super lätt. Jag torkar myntan några timmar över en kupévärmare annars blir sockret så väldigt blött. Sen mixade jag 75 g blad med 600 g socker i en blender. Lite åt gången.




Detta får sedan torka på en plåt eller bricka innan jag mixar det igen,


så det inte finns några klumpar eller blad bitar kvar.
Sen häller jag upp det på burk. Jätte lätt och gott.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar